Tour met Paddy Thao Do - Reisverslag uit Di Linh, Vietnam van Melle Sarah - WaarBenJij.nu Tour met Paddy Thao Do - Reisverslag uit Di Linh, Vietnam van Melle Sarah - WaarBenJij.nu

Tour met Paddy Thao Do

Blijf op de hoogte en volg Melle

23 Maart 2014 | Vietnam, Di Linh

De tour begon met een prachtige rit door de bossen en langs een meer. Daar stopten we waar we naar en tempelcomplex op een berg toe konden. Dit was wel mooi maar veel toeristen, allemaal vietnamees.
Daarna ging onze tocht door de bergen verder en na een tijdje rijden stopten we bij een paddenstoelen kwekerij (zie foto). Erg grappig om te zien!
Na een paar minuutjes rijden kwamen we aan bij een zijdefabriek. Deze fabriek was nog heel erg ouderwets en gebruikten nog machines van ongveeer 200 jaar oud, die oorspronkelijk uit Nederland kwamen.
Het cocon van de rupsen werd in heet water gedaan en daarna gingen de werknemers op zoek naar het begin van het draadje zijde op zo'n cocon. 1 cocon heeft 1 km zijde omzich heen gewikkeld, niet normaal!
Als het beginstukje gevonden is wordt het aan een aparaat gedaan en wordt het zo gebonden. Daarna wordt het geweeft in verschillende patronen.
Erg interessant en leuk om te zien!

Het is lastig om te bedenken wat we allemaal gedaan hebben want we hebben zoveel gezien!
Na de lunch zijn we naar prachtige watervallen gereden. Heel groot en uitgestrekt, we konden er onder staan, maar ik was m'n bikini vergeten...(typisch).
We hebben theeplantages gezien, ...We komen niet meer op de rest haha. In ieder geval, we hebben veel mooie dingen gezien!

Rond half 4 kwamen we aan bij de plek waar we zouden overnachten wat geregeld was door Thao.

Vanaf hier vertelt Meltje verder.

Hallo.

Omdat we de hele vakantie lowbuget hebben gedaan was het een blije verrasing dat we gingen slapen in een heel mooie homestay van een belgische koreaan en zn vietnamese vrouw. Het was tussen de rijstvelden en de bergen in de middle of no where. Heel mooi. En lux (voor ons doen dan). We hadden een zwembad en mooie ruime kamer met ramen (sommige kamers hebben geen ramen omdat het midden in een gebouw zit). De mensen van de homestay waren heel aardig en we hebben heerlijk gebbq.
Thao heeft ons toen vertelt dat Vietnam geen leuk land is om in te wonen en als hij de kans had gehad allang was vertrokken. Alles is hier (in heel azie) corrupt. Als je geld hebt kan je alles maken. Thao mag Vietnam niet uit naar een westers land. Dus hij zit gevangen in zn land. Hij zei zelf dat hij een vogel in een kooi was. In zn familie staat hij ook bekend als rebels en westers. Hij is 56 en is nog nooit buiten Vietnam geweest. Hij vind het ook verschrikkelijk dat zn land helemaal vol word gebouwt met lelijke gebouwen en resorts. Maar als je wat geld onder tafel schuift mag alles hier. Daardoor is heel veel moois in Vietnam verpest.

De volgende ochtent vertrokken we voor het vervolg van onze tocht.
We reden over prachtige berg weggetjes. Zijn gestopt bij nog een waterval maar dit keer Zonder touristen. Lekker. Hier stonden vlakbij koffie bomen. De boomtjes met witte bloemen(foto) zijn de koffiebomen. Daarna kwamen we langs een bergstam waar ze nouwelijks Vietnamees spraken en nog maar een jaar elektrisiteit hebben. We hebben daar ook pennen aan de schoolkindjes gegeven. Die waren daar heel blij mee.
Toen we uit de bergen kwamen kwamen we langs oneindige dragonfruit plantages. Het zijn een soort cactus achtige planten waar een roze vrucht met schubben er aan (vandaar denk ik dragonfruit).
We hebben heerlijk geluncht bij een wegrestaurant. Hier is dat wel lekker.
Om half 3 kwamen we in Mui Ne aan. Onze eindbestemming. De volgende middag vertrok de bus naar Saigon. Mui Ne is net zo als Nhatrang. Alleen maar dikke vieze vette Russen.

Sarah wilt vertellen hoe blij we zijn (en ik ook) dat we de tour hebben gedaan:
Zonder deze tour hadden we Vietnam een stuk minder leuk gevonden. Thao heeft ons zulke mooie plekjes laten zien en ons weer het gevoel van vrijheid gegeven. Want dat misten we wel een beetje, waren steeds afhankelijk van de toeristenplekken en touringbussen.
Nu konden we weer lekker rondtouren in de natuur.
We zijn Thao heel erg dankbaar, het is zo'n lieve, warme man. Hij heeft omdat hij wist dat we zo lowbudget waren een goede prijs met ons afgesproken waar hij volgens ons niet heel veel aan heeft verdiend.

Kortom, de tour heeft Vietnam voor ons gemaakt!

We zijn nu weer in Ho Chi Minh. Vanavond om half 12 vertrekt onze nachtbus naar Cambodja, Phmon Phen.

Bye bye Vietnam, goodmorning Cambodia :D

• 23 Maart 2014 - 20:03

Frans:

Geweldig deze tocht door Vietnam, leerzaam dat verhaal van de zijdespinnerij.
    Een goede tijd in Cambodja

Frans

• 23 Maart 2014 - 21:35

Ellis:

Leuk, leuk, leuk de foto's en jullie verslagjes!

Maar triest word ik wel van het verhaal van Thao, de vogel in de kooi, maar mooi is dat hij ondanks dat toch nog zo'n lieve, warme, altruïstische man kan zijn, een voorbeeld voor vele westerlingen!
    Hopelijk hebben jullie zijn adres.
    Dan kunnen jullie hem wellicht nog een presentje sturen vanaf hier en ook nog iets voor de kindjes daar.

Prachtig ook, die zijdefabriek!

En weer heel veel genieten gewenst in het volgende land, Cambodja!