Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Melle Sarah - WaarBenJij.nu Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Melle Sarah - WaarBenJij.nu

Hoi An

Door: Sarah & Melle

Blijf op de hoogte en volg Melle

19 Maart 2014 | Vietnam, Hoi An

Hoi.
Hoi An is een verademing als je het vergelijkt met Nha Trang. Mooie (laagbouw) huizen. Vriendelijke mensen. En geen Russen.. Wel heel veel andere touristen.
We zaten in een hele leuke home stay. En de dag dat we aankwamen gaf de man van het huis een etentje met alle andere mensen die er verbleven. Dit was erg lekker. Daarna gingen we nog biertjes drinken met een paar mensen van de homestay die ons tips gaven over Hoi An. 1 tip die we kregen waren de Marble Mountains. Daar zijn we naartoe gereden op de scooter. Onder weg viel ons vooral het droge lelijke verneukte landschap op. Je hebt in Vietnam geen bouwvergunning nodig om iets te mogen bouwen en dat zie je... Jezus wat lelijk allemaal. Maar goed.
Toen we aankwamen moesten we eerst een steile trap omhoog. We kwamen uit bij een Boedhistisch klooster uit waar de monniken net gingen eten. Achter in de bergen waren grotten met Buddha's er in. 1 grot daarvan was heel groot met een hele mooie lichtval er in.

Die avond hadden we met Jan (een zwister waar naast ik lag in de bus (gekke naam he)) afgesproken om wat te drinken. Dat was erg gezellig. Toen alles dicht ging wouden mensen ons naar een "geheime" "club" brengen. Toen we daar kwamen was de muziek kut en was er nog zn 15 man binnen. Met z'n 3en was het wel heel gezellig.

We hadden over een Mr Phong gelezen op internet dat hij een tour doet in zn stadje en vertelt over de geschiedenis een uurtje rijden van Hoi An. Toen we de volgende dag opgehaald werden waren ook nog 2 Amerikanen die mee gingen naar Mr Phong. Toen hij ging vertellen over de geschiedenis van Vietnam was dat wel moeilijk te volgen omdat we hem allebij heel moeilijk verstonden door zn zwaar Vietnamese accent. Maar het was wel heel leerzaam. Daarna gingen we een wandel tocht door zn stadje maken en zagen een wijnreist stokerijtje. Er werd heel veel tabak gedroogt. Er was een huis waar ze van (levende) slangen een soort drank van maken. Het grappige was dat er overal groente groeiden langs de weggetjes. Zijn vrouw kookte aan het einde van de dag voor ons. Dat was super lekker.

Op elke volle maan is er een feest in Hoi An. Dan mogen er geen elektrise lichtjes branden maar alleen kaarslicht en het verkeer word geweert uit de stad. Er zijn overal in het stadscentrum optredens en muziek. Je kan in de rivier een kaarsje in een bakje laten zakken en dan een wens doen. Hoi An zag er sprookjes achtig uit met honderde kaarsjes op het water en alleen maar lampionnetjes en kaarsjes in de stad. Toen we ergens rustig zaten te eten werd het half 10. En hopla Overal ging het normale licht weer aan en het getoeter van de brommertjes was ook al weer volop aanwezig. Jammer.

Waar Hoi An nogmeer bekent om staat is het maken van kleding. Er zijn honderde winkeltjes waar je jassen, jurkjes, pakken en nog veel meer opmaat kan laten maken. Eerst dachten we dat dat veelste duur voor ons zou zijn maar gelukkig hebbenwe rond gevraagt. We hebben nu allebij een jas (ja lekker voor in het warme Azie.. weten we) voor de lente gekocht. Op maat gemaakt. Dit voelde wel speciaal want voor ons allebij was het de eerste keer dat we helemaal werden op gemeten en dat we alles aan onze jas konden aanpassen hoe wij het wouden. Het was maar 28 euro per jas.

De laatste dag zijn we nog snel naar het strand gecrost. Wel oke strand. Leuke golfen maar niet speciaal. We gingen daarna naar Da Lat. Wat een 18 uur duurende reis zou worden...

Doeii liefs Ons.

P.s. (sarah) De oude vrouw die je op de foto ziet met een rood gebit (het ziet er nogal eng uit), dat zie je hier heel veel. Melle dacht dat ze levende kippen hadden gegeten haha. Maar in het dorpje waar we met Mr. Phong waren vertelde hij ons dat ze een blad en een soort noot eten (als tussendoorsnackje) en daar krijgen ze zo'n gebit van. Charmant is anders, maar dat kon hun niks schelen.

xx

• 19 Maart 2014 - 16:45

Frns:

Geweldig, bedankt voor de foto's en jullie verslag. Ik ben nu weer helemaal bij.

Fijne dagen verder.

Frans

• 21 Maart 2014 - 21:30

Ellis:

Ja, saar dat ziet er raar uit, dat gebit van die vrouw.
    Jack vertelde daar vroeger al over, dat zag hij op nieuw Guinea en hij dacht dan dat ze koppen gesneld hadden haha...
    Ik vroeg het hem nog even en zij noemden het siri (betelnoot) en het schijnt goed te zijn voor je tandvlees.
    Leuk weer jullie verslag.
    Fijne reis verder en veel plezier met Anouk en Bart!
    Liefs.
    Ellis

Melle

Hoi Wij vertrekken 14 januari naar Bangkok. Na een paar dagen Bangkok zijn we van plan om te chillen op een nog niet overgenomen door het massatoerisme eilandje (waar we maar tot 11 uur 's avonds elektriciteit hebben). Nadat we uitgechilld ziijn willen we vanuit Bangkok vliegen naar Jakarta. Vanuit Jakarta met de trein Java door. Met de boot naar Bali en Lombok, en niet te vergeten de Gili eilanden! Na Indonesië vliegen we naar Vietnam. We weten nog niet of we dan naar Hanoi of naar Ho chi minh vliegen, dit hangt er vanaf of we naar Laos of Cambodja willen. Vanuit een van deze landen willen we (over land) weer naar Thailand. Dit keer naar het noorden om uiteindelijk weer terug te keren op Bangkok en weer te vliegen naar Amsterdam. Tot dusver ons plan. Uiteindelijk zal onze reis er waarschijnlijk compleet anders uit gaan zien maar dan is het wel grappig om te kunnen lezen wat we in eerste instantie van plan waren. Liefs Melle en Sarah