De reis van Siem Reap naar Laos - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Melle Sarah - WaarBenJij.nu De reis van Siem Reap naar Laos - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Melle Sarah - WaarBenJij.nu

De reis van Siem Reap naar Laos

Blijf op de hoogte en volg Melle

12 April 2014 | Laos, Don Det Tok

Nou dat dachten we dus inderdaad.
Om 5 uur vroeg in de ochtend stonden wij braaf met onze spulletjes bij het hotel te wachten tot we opgehaald werden.
Omdat het nogal lastig is om vanaf Siem Reap in Laos te komen hadden we na veel zoeken en wikken en wegen uiteindeijk (dachten we) de beste maatschappij uitgekozen om ons naar Laos te brengen. Dit was echt heel duur maar we konden niet anders want we moesten toch echt naar Laos. We zouden we wel met een nieuwere touringbus gebracht worden.

Dus toen we daar zo stonden te wachten, verwachtten we ook een mooie touringbus. Maar nee, om half 6 werden we met een minibusje opgehaald die ons eerst naar alle andere hotels bracht om iedereen op te halen. Het busje werd weer eens tot het plavond volgepropt. Uiteindelijk waren we bij het busstation waar we moesten overstappen in een grotere bus. Zeker geen nieuwe touringbus, maargoed, alles beter dan bij een vreemde op schoot te zitten in een minibus.
Na een half uur rijden (we waren net lekker weggedusselt) moesten we opeens weer de bus uit...We werden ergens bij een lokale markt gedropt (we waren nog steeds Siem Reap niet uit) en daar moesten we op een plastic stoeltje een uur wachten. Mopper mopper, maar niks aan te doen.
Een uur wachten werd 2 uur en uiteindelijk kwam er weer een minibus waar we weer in werden gepropt. Je had 3 rijen in t busje, elke rij had 3 zitplekken. Wij moesten per rij met zn vijfen erin. Comfortabel was anders...
Na 4 uur zo gezeten te hebben kwamen we bij de Mekong rivier die we met een (soort van) pondje over moesten. Op die in elkaar geknutselde pondjes gingen soms 3 (mini)vrachtwagens.
Na wachten en wachten waren we eindelijk aan de overkant. Na 10 minuten rijden werden we weer ergens gedropt. Wat ook heel fijn was, niemand sprak daar engels, dus ze konden ons niet vertellen wat er allemaal gebeurde en hoe lang we moesten wachten.
Dus toen zaten we weer ergens, dit keer langs de weg. Gelukkig waren we niet de enige toeristen die in hetzelfde schuitje zaten als ons.
Buiten ons had je een Amerikaan, een Duiters en 3 Chinezen. Die Chinezen waren vanaf half 6 's ochtends letterlijk (echt letterlijk) alles al aan het filmen.
Na 3 uur daar gewacht te hebben en geen ide wat ons te wachten stond, was de maat voor ons vol. Ik vroeg aan de eigenaar van het restaurantje waar we voor stonden of hij niet kon bellen en uiteindelijk (dit kostte ook veel moeite want hij was veelste druk met kaarten haha) heeft hij volgens mij voor ons geregeld dat (weer) een minibusje ons ophaalde en die bracht ons naar de grote bus die naar Laos ging.
Maar, omdat het ondertussen al zo achterlijk laat was moesten we enorm opschieten, het was namelijk half 6 en om 6 uur sluit de grens...
Dus, het minibusje sjeesde ons naar de grote bus, waar we vervolgens in moesten staan (!!!) omdat de bus al vol was met andere toeristen.
Gelukkig waren we echt NET optijd bij de grens en na daar weer een tijd gewacht te hebben moesten we weer in de grote bus. Na een stukje rijden werden we weer (!) ergens gedropt en vervolgens kwam er een klein open busje waar we met zn allen in moesten. Met dat busje zijn we naar de boot gebracht.
Want ja, we hadden een busticket geboekt naar de 4000 islands in Laos. Deze ticket was inclusief bootticket, zeiden ze. Nou niet dus.
Gelukkig waren wij niet de enigen die genaaid warn, iedereeen was keihard genaaid. Een jongen had zelfs bijna het dubbele dan ons betaald.

Na een 16 uur lange tocht waren we dan EINDELIJK op de plek van bestemming.
Ons was beloofd dat we er 10 uur over zouden doen, nou niet dus!

• 12 April 2014 - 22:47

Frans:

Hoi Saar en Melle,

Wat een heftig verhaal vanuit Cambodja over de Killing Fields en het bezoek aan het martelcentrum. Afschuwelijk wat mensen elkaar daar aangedaan hebben en op andere plekken elkaar nog steeds aandoen.
    Jullie reis naar Laos ging ook niet over rozen, maar jullie zijn er. Bedankt voor jullie verslagen.

Liefs Frans

Melle

Hoi Wij vertrekken 14 januari naar Bangkok. Na een paar dagen Bangkok zijn we van plan om te chillen op een nog niet overgenomen door het massatoerisme eilandje (waar we maar tot 11 uur 's avonds elektriciteit hebben). Nadat we uitgechilld ziijn willen we vanuit Bangkok vliegen naar Jakarta. Vanuit Jakarta met de trein Java door. Met de boot naar Bali en Lombok, en niet te vergeten de Gili eilanden! Na Indonesië vliegen we naar Vietnam. We weten nog niet of we dan naar Hanoi of naar Ho chi minh vliegen, dit hangt er vanaf of we naar Laos of Cambodja willen. Vanuit een van deze landen willen we (over land) weer naar Thailand. Dit keer naar het noorden om uiteindelijk weer terug te keren op Bangkok en weer te vliegen naar Amsterdam. Tot dusver ons plan. Uiteindelijk zal onze reis er waarschijnlijk compleet anders uit gaan zien maar dan is het wel grappig om te kunnen lezen wat we in eerste instantie van plan waren. Liefs Melle en Sarah

Actief sinds 05 Jan. 2014